Prawo z rejestracji znaku towarowego

Patryk Dykas

Objęcie ochroną znaków towarowych cieszy się coraz to większym zainteresowaniem przedsiębiorców, bez względu na branże w której działają. Formalna ochrona znaku towarowego jest udzielania m.in. przez Urząd Patentowy RP w formie prawa ochronnego na znak towarowy.

Prawo ochronne na znak towarowy jest prawem podmiotowym wyłącznym i bezwzględnym, o czasowej i terytorialnej skuteczności. Ponadto poddane jest ono zasadzie specjalizacji, którą wyznaczają klasy towarów i usług dla oznaczania których zarejestrowano znak towarowy. Zasada specjalizacji jest jednak przełamana w stosunku do renomowanych znaków towarowych[1].

Wyłączność prawa przejawia się w tym, że uprawiony ma przyznaną swoistą sferę monopolu, zaś bezwzględność na możliwości zakazania osobom trzecim wkraczania w sferę wyłączności[2]. Poprzez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 ust. 1 p.w.p.). Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne okresy ochronne. Początek okresu ochronnego związany jest z datą zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym RP (art. 153 ust. 2 p.w.p).

Prawo ochronne na znak towarowy jest prawem o charakterze majątkowym, zbywalnym i dziedzicznym (art. 162 ust. 1 p.w.p.). Uprawnienie do używania znaku towarowego określa pozytywną sferę prawa ochronnego[3]. Podstawowe uprawnienia, które wynikają z prawa wyłącznego używania znaku towarowego określone zostały w art. 154 p.w.p. i są one następujące: umieszczanie znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowanie i wprowadzanie towarów do obrotu, import, eksport, składowanie w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, oferowanie lub świadczenie usług pod tym

znakiem, umieszczanie znaku na dokumentach związanych z wprowadzeniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług, posługiwanie się znakiem w celu reklamy. Należy zauważyć, że jest to wyliczenie przykładowe, o czym świadczy użyty zwrot „w szczególności”.

Przedsiębiorca, który chce zarejestrować znak towarowy musi mieć na uwadze zarówno bezwzględne jak i względne przeszkody rejestracyjne. Urząd Patentowy nie udziela prawa ochronnego na oznaczenia, których używanie narusza prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich, jest sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, może wprowadzać odbiorców w błąd w szczególności co do charakteru towaru, właściwości lub jego pochodzenia geograficznego. Ponadto nie udziela się także praw ochronnych na oznaczenia, jeżeli:

  1. zostały zgłoszone w złej wierze w celu uzyskania ochrony;
  2. zawierają nazwę lub skrót nazwy Rzeczypospolitej Polskiej bądź jej symbole (godło, barwy lub hymn), nazwy lub herby polskich województw, miast lub miejscowości, znaki sił zbrojnych, organizacji paramilitarnych lub sił porządkowych, reprodukcje polskich orderów, odznaczeń lub odznak honorowych, odznak lub oznak wojskowych bądź innych oficjalnych lub powszechnie używanych odznaczeń i odznak, w szczególności administracji rządowej czy samorządu terytorialnego albo organizacji społecznych działających w ważnym interesie publicznym, gdy obszar działania tych organizacji obejmuje cały kraj lub znaczną jego część, jeżeli zgłaszający nie wykaże się uprawnieniem, w szczególności zezwoleniem właściwego organu Państwa albo zgodą organizacji, na używanie oznaczenia w obrocie;
  3. zawierają skróty nazw bądź symbole (herby, flagi, godła) obcych państw, organizacji międzynarodowych, a także przyjęte w obcych państwach urzędowe oznaczenia, stemple kontrolne i gwarancyjne, jeżeli zakaz taki wynika z umów międzynarodowych, chyba że zgłaszający wykaże się zezwoleniem właściwego organu, które uprawnia go do używania takich oznaczeń w obrocie;
  4. zawierają urzędowo uznane oznaczenia przyjęte do stosowania w obrocie, w szczególności takie, jak: znaki bezpieczeństwa, znaki jakości, cechy legalizacji, w zakresie, w jakim mogłoby to wprowadzić nabywców w błąd co do charakteru takich oznaczeń, o ile zgłaszający nie wykaże, że jest uprawniony do ich używania;
  5. zawierają elementy będące symbolami, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, w zakresie, w jakim obrażałoby to uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową;
  6. stanowią formę bądź inną właściwość towaru lub opakowania, która jest uwarunkowana wyłącznie jego naturą, jest niezbędna do uzyskania efektu technicznego lub zwiększa znacznie wartość towaru.

By uniknąć przeszkód w rejestracji znaku towarowego przedsiębiorca powinien zlecić odpowiednie badanie znaku towarowego przeprowadzane przez profesjonalnego pełnomocnika, co pozwala wstępnie wykluczyć kolizję danego oznaczenia z innym znakiem towarowym. Jednakże należy pamiętać o tym, że ostateczną decyzję o rejestracji podejmuje Urząd Patentowy RP.

Po uzyskaniu prawa ochronnego uprawniony może wskazać, że jego znak został zarejestrowany poprzez umieszczenie w sąsiedztwie znaku towarowego litery „R” wpisanej w okrąg.

[1] A. Nowicka, M. Poźniak-Niedzielska, U.Promińska, H. Żakowska-Hanzler, Prawo…, str. 243 i n.

[2] Ibidem, str. 244 i n.

[3] K. Jasińska, w: Prawo własności przemysłowej. Komentarz (red. P. Kostański), Warszawa 2010, str. 796